Uittreksels van de AFIM-studie over CMMS in Frankrijk
Voorwaarden
Om ervoor te zorgen dat het project slaagt, vereist de invoering van CMMS noodzakelijkerwijs vooraf een zorgvuldige en diepgaande analyse van de behoeften, een nauwkeurige definitie van de doelstellingen, een goede voorbereiding van de actoren en de medewerking van iedereen. Een dergelijke stap moet immers onder de impuls van de directie en met medewerking van het personeel van de onderneming gezet worden. Deze voorwaarden zorgen er enerzijds voor dat er een relevante keuze gemaakt wordt uit de voorstellen van de markt en anderzijds dat er nagedacht wordt over de intelligentste en de efficiëntste organisaties.
De statistieken die uitgevoerd werden bij studenten die stage deden op het vlak van onderhoud of opleiding in het bedrijf volgden, zijn overduidelijk. Het percentage onderwerpen met de titel “keuze en implementatie van een CMMS-tool in onze onderneming” bedraagt immers ongeveer 20 %. Na 6 maanden overleg en soms moeilijke discussies tussen de verschillende diensten stellen we vast dat het belangrijkste probleem van CMMS geen technisch probleem is maar een cultuurwijziging vergt die door alle diensten en verantwoordelijken van de onderneming gevalideerd moet worden: aankopen, methodes, productie, onderhoud, nieuwe werken, boekhouding. De meerderheid van de conclusies van deze stagerapporten leiden bijna onvermijdelijk tot het vaststellen van een mislukking wanneer er geen persoon met naam wordt toegewezen om de verantwoordelijkheid van een CMMS-project op zich te nemen, zelfs wanneer het bestek duidelijk was omschreven en het CMMS-softwarepakket aangekocht en geïnstalleerd was. Het gebeurt eveneens dat het vertrek van de student het einde betekent van het gebruik van de tool terwijl deze laatste goed aanvaard leek te zijn en diensten leverde die als bevredigend beoordeeld werden…