Onderhoud en CMMS lucht- en ruimtevaart zijn essentiële elementen in de industrialisering van de motoren van de raket Ariane 6, ontworpen en ontwikkeld door de Ariane Group: hierbij zijn de productie, montages en proefbanken betrokken. Door CARL Source op zeer uitgebreide wijze te gebruiken sinds 2013 in al haar methoden, plaatst de site van de Ariane Group in Vernon de meest geavanceerde beroepscapaciteiten van de software van CARL-Berger Levrault op de voorgrond en toont in het bijzonder de kracht van de functie Control-S voor haar reglementair onderhoud.
Een update met Pierre-Guillaume Ritter, CMMS-beheerder bij Ariane Group Vernon.
Ariane Group, wereldleider op het vlak van “toegang tot de ruimte”
Met meer dan 9.000 werknemers in Frankrijk en Duitsland, ontstaan uit een joint venture tussen Safran en Airbus, stelt de Ariane Group zich voor als een wereldleider op het vlak van “toegang tot de ruimte”: een omzet van 3,6 miljard euro en 11 filialen of deelname in drie grote activiteitendomeinen, nl. het ruimtevaartprogramma (Ariane 5 en 6), defensie met M51-raketten, en uitrusting en diensten, in het bijzonder voor satellieten en ruimtevaartuigen.
Het onderhoud: een element dat aan de sectoren moet worden aangepast?
De Ariane 5-raket is al in gebruik sinds 2003 en wordt beschouwd als de betrouwbaarste draagraket ter wereld. De versie ECA kan meer dan 10 ton in orbit meenemen voor geostationaire overdracht, en blijft de nummer 1 van de wereld in het positioneren van telecommunicatiesatellieten. De Ariane 5 ES is van zijn kant de oplossing die is aangepast aan de lanceringen in een lage of gemiddelde baan (ISS-station, Galileo-constellatie). Ondanks de komst van nieuwkomers op de markt, zoals SpaceX, blijven deze draagraketten de referentie.
Het blijft een feit dat de groep vooruitloopt op de toekomst, waarbij de Ariane 6 wordt voorgesteld als een “draagraket die aan elke missie kan worden aangepast”. De sleutelwoorden: polyvalentie (meerdere omhulsels en configuraties, alle banen) en industriële efficiëntie. Met een eerste lancering in 2020, biedt de Ariane 6 maar liefst 12 ton stuwkracht met haar twee boosters en haar twee motoren: Vulcain en Vinci. Deze laatste werd gemonteerd en getest op de site van Vernon, in Eure (Normandië). Deze site die werk levert aan 1.000 werknemers, beschikt over een testzone van 116 ha, waar de productie, montage en testbanken van de Vinci-motor gelegen zijn.
” …meer dan 300 mensen zijn betrokken bij het onderhoud.”
Het onderhoud moet worden aangepast volgens de sectoren: productie, montage en testbanken vereisen gedifferentieerde onderhoudstypes. Het geheel met zeer uiteenlopende activiteiten die zorgen voor een zwaar facility management
In totaal gaat het hier over meer dan 300 mensen die betrokken zijn bij het onderhoud: bij de productie, het proces en de beveiliging, in het evolutieve kader, en ook met externe dienstverleners, en zelfs hogerop waar studiebureaus het onderhoud moeten integreren vanaf het eerste ontwerp.
De onderhoudsvolumes zijn gigantisch: meer dan 15.000 interventies per jaar voor ongeveer 25.000 lokale apparaten! “Hierdoor wordt slechts één CMMS-tool voor luchtvaart- en ruimtevaart, dat wordt gedeeld door alle betrokkenen, gebruikt op de site”, benadrukt Pierre-Guillaume Ritter, CMMS-beheer van de site van Vernon. Hiermee kan de informatie worden gecentraliseerd en gedeeld, kunnen alle onderhoudsactiviteiten worden geprogrammeerd en gecoördineerd, en kan de realisatie en het bereiken van de doelstellingen worden gevolgd.
Waar het specifiek over het onderhoud van de testbanken gaat, “is de professionele problematiek nog complexer omwille van de gebruikte technologieën: waterstof-methaan-aandrijving, speciale procedés voor de verwerking van harde materialen, en cryogene installaties”, verklaart Pierre-Guillaume Ritter.
Tot slot moeten we kunnen beschikken over een polyvalent CMMS dat echter ook voldoende soepel is en rijk aan functies om in deze grote massa van uiteenlopende behoeften, één enkel pakket te voorzien.
CARL Source, een softwareoplossing voor een uiterst compleet onderhoudsbeheer
Sinds 2013 is de site gemigreerd onder CARL Source. De software van CARL Berger-Levrault biedt een zeer compleet gamma functies. Ariane Group gebruikt vandaag V5 van de software en gebruikt het geheel van de functies op site van Vernon.
Een van de grote voordelen van CARL Source V5 was het kunnen aanpassen van de software voor onderhoudsbeheer aan alle behoeften.
Bij het beheer van maatregelen voor het risicomanagement: “Wij zijn een site met een hoge drempel volgens de Seveso-richtlijn, zodat maatregelen nodig zijn om de site te beschermen bij een eventueel incident.” Het CMMS voor lucht- en ruimtevaart biedt de mogelijkheid gebeurtenissen te typeren, maar ook om snel de geïnteresseerde elementen te vinden. “Deze aanpassing kon intern gebeuren en de maskers konden worden aangepast.”
Er kon trouwens worden ingezoomd op de indicators. Dit aanpassingsniveau is in veel gevallen toegankelijk voor de gebruikers zelf.
Veelbelovende vooruitzichten met Control-S
Voor de toekomst en de optimalisatie van reglementair onderhoud, de optie Control-S ziet er veelbelovend uit voor de toekomst en de optimalisatie van reglementair onderhoud: door het automatisch importeren van reglementaire controles kan veel tijd worden gewonnen, terwijl ze op dit ogenblik handmatig worden uitgevoerd door onderhoudsbeheerders
DE VOORDELEN VAN HET CMMS CARL SOURCE
Functieomvang Gemakkelijk intern aanpassen De optie Control-S voor het automatiseren van de import van reglementaire controles