Woon een demonstratie bij

Wilt u meer weten over onze CMMS-oplossingen?
Boek vandaag nog uw demonstratie!

     

     

     


    Termen en voorwaarden

    Door dit vakje aan te kruisen verklaar ik kennis te hebben genomen van de voorwaarden die van toepassing zijn op de verwerkingen van mijn persoonsgegevens en deze te aanvaarden.

    2024-11-08

    Dematerialisatie en mobiliteit, de pijlers en het kompas van CMMS

    Dematerialisatie en mobiliteit, de pijlers en het kompas van CMMS

    Dematerialisatie en mobiliteit zijn essentiële uitvloeisels van CMMS. De groei en de eisen van de eerste hebben de andere ten goede gekomen, waardoor zede onbetwiste pijlers van het moderne onderhoud zijn geworden. Veel onderhoudsprocessen zijn nu gedigitaliseerd, gekoppeld aan andere informatiesysteemoplossingen van het bedrijf en direct in het veld uitgevoerd voor meer efficiëntie en traceerbaarheid. En daar houdt de digitale revolutie niet op: wanneer augmented reality en
    kunstmatige intelligentie
    onderhoudsprofessionals ondersteunen…

    Papierloos

    Zoals
    CMMS software
    software in het bedrijf wordt geïntroduceerd, wordt het “papier” afgeschaft en worden procesonderbrekingen verminderd dankzij koppelingen met het informatiesysteem, zowel binnen het bedrijf als met externe belanghebbenden (bijvoorbeeld in het geval van automatische integratie van rapporten over naleving van de regelgeving). Dematerialisatie voor CMMS-doeleinden begon zo’n twintig jaar geleden met serviceverzoeken (storingsmeldingen) die naar technische afdelingen werden gestuurd en servicerapporten die door technici werden geproduceerd, gevolgd door aankopen in interactie met leveranciers en vervolgens met andere beheersystemen in een machine-naar-machine dialoog (bijv. SCADA, BMS/BMS). Het is van eind tot eind verspreid, waardoor het mogelijk is om procedures te vereenvoudigen waarvoor visa of handtekeningen nodig zijn (aankooporders voorafgaand aan elke interventie, raadplegen van rapporten van controle-instanties, enz.)

    CMMS-software draait in de eerste plaats om digitale traceerbaarheid met betrekking tot de technische activa die worden beheerd: wie deed wat, op welke apparatuur en wanneer? Elke actie wordt voorzien van een tijdstempel, waardoor het verlies van informatie wordt beperkt, en elke gedematerialiseerde stroom maakt het mogelijk om documenten, aanvragen, acties en rapporten op te vragen bij één enkel punt van raadpleging, waardoor gerelateerde processen sneller verlopen. Degenen die betrokken zijn bij onderhoudsprocessen hebben deze nieuwe werkwijzen snel begrepen en overgenomen, ook al is het aantal bedrijven dat ze voor alle belangrijke processen heeft ingevoerd nog beperkt. Er is nog ruimte voor verbetering.

    Dematerialisatie en mobiliteit, een ergonomische noodzaak

    Dematerialisatie brengt vereenvoudiging en efficiëntie, en betekent dat we ons opnieuw moeten richten op gegevens die relevant zijn voor de gebruiker. Om deze transformatie te doen slagen, moeten de tools worden aangepast aan de processen en de mensen die ze uitvoeren.
    Een aanvrager op een productielijn zal toegang hebben tot een pc om een aanvraag in te dienen op het portaal, maar een mobiel of ambulant persoon (kwaliteitscontroleur, methodetechnicus, buschauffeur of bewoner van een gebouw) moet ter plaatse een melding kunnen doen, waar hij of zij zich ook bevindt. In het geval van een waterlek moet je mensen zo snel mogelijk waarschuwen, waarbij je elke aanvraag in context plaatst met foto’s, oriëntatiepunten, enz.

    Wat onderhoudspersoneel betreft, werkt een magazijnmedewerker een deel van de tijd op zijn computer en een deel van de tijd in de werkplaats, terwijl een monteur of hydraulicus het grootste deel van de tijd mobiel is in het veld, terwijl onderhoudsmethodes meer pc-gebaseerd zijn. We moeten ons aanpassen aan elk individu met het juiste apparaat en de juiste ergonomie.

    Noodreparaties zijn niet de enige reden om mobiele tools te gebruiken. Voorraadbeheer is een ander voorbeeld: als magazijnmedewerkers onderdelen uit een magazijn in realtime kunnen tellen,beperken ze het verlies van informatie en winnen ze aan efficiëntie door meteen te controleren of “alles past”. Door de transactie en de controle ervan naar de actor te verplaatsen, via een volledig digitale oplossing, bieden we een naadloos proces. Vóór CARL Touch en mobiliteit moesten taken nog handmatig worden uitgevoerd, wat resulteerde in minder betrouwbare procedures met risico’s op fouten.

    Een opwaartse spiraal

    Voor de komst van tablets en smartphones schreven technici hun rapporten op papier, sloegen ze op in een ordner als ze minder digitaal waren of verwerkten ze achteraf op een computer (soms enkele uren of dagen na de interventie). Voortaan wordt het rapport geschreven in het veld, voor de doelapparatuur, gevoed door gecontextualiseerde gegevens. De kwaliteit van gegevens wordt verbeterd door het delen van informatie die in realtime wordt gemonitord. Dit technische rapporteringsaspect wordt minder vervelend door het verlichten van wat als een administratieve taak wordt gezien. Digitalisering wordt soms belemmerd door de terughoudendheid van technici om een beheeroplossing te gebruiken die ontworpen is voor controles. We moesten aandacht hebben voor deze fundamentele vraag van de gebruiker: “wat heb ik eraan? Door dematerialisatie te vergemakkelijken en te versnellen via een mobiele tool, die praktisch is en de waarde van de activiteit verhoogt, starten we een opwaartse spiraal: informatie trekt informatie aan. Naarmate de softwaretool praktischer en ergonomischer werd, kon het gebruik ervan bovendien niet langer beperkt blijven tot een deel van de onderhoudstaken.
    Mobiliteit is een factor geweest in het versnellen van dematerialisatie, en vaak een beslissende factor. De ultieme test voor verandering is efficiëntie. Als het duidelijk is, zal de verandering worden geassimileerd!

    “Door eenvoudige, aantrekkelijke oplossingen te bieden, geven we technici autonomie en toegevoegde waarde en versnellen we de digitalisering van processen dankzij de informatie die ze in ‘real time’ kunnen raadplegen.”

    Nomadische generatie

    Dematerialisatie en het bijbehorende ad-hocinstrument vormen sinds 2010 de kern van onderzoek en ontwikkeling bij CARL Berger-Levrault. We denken in termen van kennis verzamelen (dematerialisatie) en kennis bijdragen/delen. Wat de technicus invoert, kan ook in real time worden gebruikt, of het nu gaat om het traceren van een aanvraag, een checklist van uit te voeren handelingen, diagnostische hulp (of informatie over een soortgelijk defect), om te weten te komen wie aan hetzelfde apparaat heeft gewerkt en om contact op te kunnen nemen met die collega of dienstverlener, enz.

    Een uitgever van een CMMS-oplossing moet dus twee expertises combineren: enerzijds knowhow in dematerialisatieprocessen en anderzijds de kwaliteit van de gebruikersinterface.
    We werken al jaren samen met experts in UI (visuele ervaring, esthetiek, vorm!) en UX (gebruikerservaring, ergonomie, inhoud…). We hebben generieke richtlijnen die een referentiekader bieden, zowel voor het onderhoud van geïmplementeerde oplossingen als voor de introductie van nieuwe functionaliteiten. We profiteren van de mentaliteitsverandering door de opkomst van de smartphone, waarvan het succes – samen met de nieuwe generatie technici – heeft geleid tot een explosie van de vraag naar zowel mobiliteit als dematerialisatie. Jongeren onder de 30 willen niet meer op papier werken en wanneer iedereen weet hoe je overal kunt consumeren en verbinden, wil iedereen op deze manier werken.

    Aanpasbaarheid en ergonomie van oplossingen

    Wij geloven dat de rol van de software-uitgever niet beperkt is tot het inzetten van de tool binnen bedrijven of organisaties. Onze primaire rol is om op te treden als expert en opleider in het verbeteren van processen. Het doel is om te wijzen en actie te ondernemen waar dit de zaken vlotter zal laten verlopen, en niet om koste wat het kost te dematerialiseren. Net als messagingtools zijn niet alle gedematerialiseerde softwarediensten altijd flexibel!
    Eenmaal geconfigureerd moet de CARL-oplossing u in staat stellen omoptimaal gebruik te maken van de rijke functionaliteit, zonder rigiditeit te introduceren. Het tweede niveau van aanpasbaarheid betreft de mogelijkheid om de software aan te passen, wat essentieel is. Bijvoorbeeld door de fasen van een procedure aan te passen aan de aard ervan, de technische context, het profiel van de gebruiker, enz.

    Voor bepaalde industriële sectoren hebben we flexibele toepassingen die kunnen worden aangepast aan zowel eenvoudige als meer geavanceerde vereisten, met behoud van een naadloze ervaring en een coherent softwaresysteem voor iedereen.

    GMAO MOBILE
    Applications mobiles de GMAO et maintenance des équipements

    De juiste hardheid voor de juiste zachtheid

    Het mobiele gereedschap dat wordt gebruikt voor onderhoudsopdrachten is niet noodzakelijk afhankelijk van een permanente verbinding met het netwerk. Het systeem moet zo dicht mogelijk bij de technische installaties kunnen worden gebruikt, inclusief apparatuur die zich in “witte zones” bevindt. Dit betekent dat we een volledig operationele oplossing moeten ontwerpen , zelfs in “offline” modus. Deze werkingsmodus, met asynchrone gegevensupdates, voegt een complexiteit toe die moet worden beheerst.

    Om het aantal ingangen op een terminal tot een minimum te beperken, zorgt de mogelijkheid omnieuwe technologieën te gebruiken die in de apparaten zijn geïntegreerd, voor een grotere snelheid en garandeert het de kwaliteit van de verzamelde gegevens. Dit is met name het geval bij het gebruik van inerte technologieën zoals barcodes of actieve technologieën zoals NFC(radiofrequentie met kort bereik, waarmee mensen met hun smartphone kunnen betalen). Als je met handschoenen aan of met vuile handen werkt, in een donkere of gevaarlijke omgeving, zul je het waarderen dat je niet langer een label hoeft te fotograferen – je hoeft alleen maar met je smartphone over de apparatuur te vliegen om contextuele informatie te krijgen.

    De keuze en aanbeveling van deze technologieën is in de eerste plaats een kwestie van efficiëntie. Als het gewoon volledige toegang tot betrouwbare gegevens biedt, heeft de gok zich geloond.
    Dematerialisatie voor voorraadbeheer bestaat voornamelijk uit het gebruik van barcodes en QR-codes.
    Dematerialisatie is ook een kans om de beheermethoden te verfijnen en de opslagruimte te organiseren. Opslaan, sorteren, coderen, etiketteren… Barcodes, NFC of RFID (een technologie die in staat is om meerdere objecten tegelijk te verzamelen => zeer nuttig voor het ontvangen van pakketten met meerdere items, bijvoorbeeld). De volgende stap is het kiezen van de juiste hardware voor de taak (tablets, smartphones): zonder de hardware door te verkopen, kunnen we het meest geschikte apparaat voor de context aanbevelen, zoals kaartlezen voor een team dat meerdere keren per dag werkt met kaarten die worden weergegeven op het GIS (Geografisch Informatiesysteem), en we adviseren over de grootte en robuustheid van de tools om de gebruikerservaring te behouden.

    Afhankelijk van het geval raden we professionele apparaten aan in plaats van smartphones voor consumenten, die “gehard”, robuuster en soms veiliger (ATEX) of contextspecifiek (gevoelige gebieden) zijn.

    FAQ CMMS mobiele toepassingen

    Ontdek onze kennisbank over mobiele CMMS.

    Faq CMMS mobiele toepassingen

    maintenance 5.0 | GMAO Mobile

    De mens in het hart van 5.0 onderhoud: een toekomst die nu al fascinerend is

    In de nabije toekomst zullen er steeds meer ‘intelligente’ en communicerende sensoren komen, voor een optimale interactie tussen het systeem en de operator. Op middellange termijn zullen we in staat zijn om in realtime te weten of de apparatuur werkt, met informatie die de tijd die nodig is voor diagnose aanzienlijk zal verkorten.
    De digitale tweeling van de apparatuur
    , het BIM (3D-modellering van de technische installatie of het gebouw), zal altijd up-to-date zijn: dit is een grote vooruitgang, want de kloof tussen de digitale en de echte visie op apparatuur is soms in jaren te tellen! Technici zullen ook een digitale tweelingbroer hebben. Dankzij BIM kunnen ze hun rondleiding “live” bekijken en hebben ze toegang tot de informatie die ze nodig hebben om deze aan te passen – met andere woorden, ze kunnen de modellering beïnvloeden vanaf de plek waar ze aan het werk zijn! We zullen de werkelijke staat van het object kennen “zoals onderhouden” vs. “zoals gebouwd”.

    De vooruitgang die moet worden geboekt is evenredig met de huidige beperkingen en limieten van de activiteiten op het terrein: we handelen niet echt live en rapporten worden altijd uitgesteld, in het beste geval tot het einde van de operatie! De mogelijkheden voor vooruitgang liggen binnen handbereik en kunnen worden gebaseerd op reeds bestaande oplossingen, zoals augmented reality of de miniprojector waarmee een plattegrond of exploded view ter plaatse kan worden weergegeven.
    De volgende stap in de dematerialisatie zal de productie van virtuele objecten (bijvoorbeeld met een realtime weergave van de rotatiesnelheid van de apparatuur) en immateriële interfaces omvatten, die worden geanimeerd door stemcommando’s of gebaren. De technicus zal zeggen: “Ik heb operatie 10 voltooid”; dit zal worden afgevinkt in het systeem, dat de operator zal begeleiden naar operatie 11. Nog immersiever in realtime zal de CMMS-ervaring het mogelijk maken om dubbelzinnigheden te objectiveren en te beperken. CARL Berger-Levrault heeft prototypes die door zijn klanten worden getest: de operator kan virtueel tele-assistentie krijgen, ingrijpen op wat hij ziet, assen toevoegen die hem precies laten zien waar hij moet handelen. We bewaken de procedures tot en met de rapportage. Niets wat gedaan is ontsnapt aan het systeem, des te beter voor de volgende operator.
    Kortom, nu we op weg zijn naar onderhoud 5.0 vanaf 2020, zullen deze nieuwe functies ongetwijfeld helpen om de grote uitdaging aan te gaan om mensen weer centraal te stellen in het proces.

    De volgende revolutie in verbeterd onderhoud

    De grote IT-bedrijven begeven zich op dit terrein… De mixed reality-headsets van Microsoft en Apple zijn al lang geen prototypes meer, maar bieden nu al de mogelijkheid om op een efficiënte manier te leren en te interageren, zonder dat het nodig is om een interventie te onderbreken of later op te nemen. De uitdaging voor CARL Berger-Levrault is om dezelfde functionaliteiten te produceren, toegepast op de professionele context.

    Bij CARL Berger-Levrault zijn we verder gegaan dan het laboratoriumstadium. Degenen die hebben deelgenomen aan proeven met augmented maintenance hebben de ervaring beschreven als zeer immersief, zeer intuïtief en zeer gedenkwaardig. We organiseren deze demonstraties ter plaatse, zodat de toekomst die deze prototypes beloven tastbaar wordt.
    De financiële investering is nog steeds hoog. Maar early adopters die onderhoud met hoge prestaties willen, kijken toe en proberen het. De situatie doet denken aan de terughoudendheid die we ondervonden toen we voorstelden om CARL Touch op mobiel.
    Sommige klanten vroegen zich af waarom ze hun technici een dure smartphone gaven en wat ze eraan hadden. De consumentenexplosie in smartphones heeft deze vragen weggenomen en misschien zal hetzelfde gelden voor mixed reality headsets.

    Op dit moment kennen alleen gamers deze headsets, maar de grote spelers in de sector hebben ze aangegrepen om een fundamentele trend te starten die een revolutie in het dagelijks leven teweeg zal brengen…
    Op dit moment wordt de adoptie vertraagd door de prijs, het gewicht, de autonomie en de kwetsbaarheid van het instrument, ondanks de duidelijke toegevoegde waarde die beloofd wordt. Bedrijven zullen de sprong wagen wanneer ze het gevoel hebben dat het rendement op investering binnen hun bereik ligt… Dit is het geval in de lucht- en ruimtevaartindustrie. Het is onze missie om een tastbare bijdrage te leveren aan deze oplossingen, om onze klanten te laten wennen aan deze toekomst die binnen ons bereik ligt: tijdwinst door aangepaste en betaalbare apparatuur.

    Wil je meer informatie over onze mobiele CMMS oplossingen ?

    Ook het ontdekken waard

    CARL Berger-Levrault ontwikkelt augmented telemaintenance en versterkt zijn AI-oplossing.

    CARL Software, een dochteronderneming van de Franse groep Berger-Levrault, zet zijn innovatieve koers voort in industrieel en tertiair onderhoud. In 2025 verrijkt het bedrijf zijn CARL Source-platform met een nieuwe oplossing voor uitgebreide remote assistentie. Deze oplossing deelt expertise vanuit het veld, slaat deze op in de geschiedenis van de apparatuur en voedt een generatieve [...]

    Watervoorraden optimaliseren: de opkomst van Semidao dankzij CARL Source

    Sinds 2018 heeft Semidao vier waterzuiverings- en drinkwaterzuiveringsinstallaties samengebracht. Het is een lokaal overheidsbedrijf dat eigendom is van de gemeenten Porte de l'Isère en Heyrieux. 115.000 inwoners die 9 miljoen m3 per jaar verbruiken, 75 medewerkers die instaan voor 130 regenwater- en afvalwaterzuiveringsinstallaties en 115 waterbeheervoorzieningen, een hoofdkantoor, een filiaal, twee waterzuiveringsinstallaties en 900 km [...]

    Compagnie Fluviale de Transport: Op weg naar uitmuntendheid dankzij CMMS

    Compagnie fluviale de Transport (CFT) is een dochteronderneming van de Sogestran Groep die gespecialiseerd is in binnenvaarttransport. Zij bouwt, exploiteert en onderhoudt een vloot die is ontworpen voor gespecialiseerde sectoren (olie, chemicaliën, containers, enz.). Of het nu gaat om zelfvarende schepen, duwboten of binnenvaartschepen, de vloot is actief op de bekkens van de Seine, Rhône, [...]