CARL Software, een dochteronderneming van de Franse groep Berger-Levrault, zet zijn innovatieve koers voort in industrieel en tertiair onderhoud. In 2025 verrijkt het bedrijf zijn CARL Source-platform met een nieuwe oplossing voor uitgebreide remote assistentie. Deze oplossing deelt expertise vanuit het veld, slaat deze op in de geschiedenis van de apparatuur en voedt een generatieve Kunstmatige Intelligentie om ondersteuning te bieden bij probleemoplossing.
In een technologische context waarin de inzet van complexe apparatuur versnelt, het tekort aan onderhoudsvaardigheden toeneemt en de behoefte aan steeds gespecialiseerdere technische expertise op het terrein groeit, wordt remote onderhoud een doorslaggevende oplossing om de efficiëntie en kosten van onderhoud te verbeteren.
Om hierop in te spelen biedt CARL Berger-Levrault zijn remote onderhoudsoplossing, CARL Remote Assist. Het gebruik ervan is praktisch, ergonomisch en intuïtief omdat het direct is geïntegreerd in de GMAO-oplossing CARL Source en de mobiele applicatie CARL Touch, waardoor technici binnen hun vertrouwde applicatieomgeving blijven.
Met CARL Remote Assist staat de technicus er nooit alleen voor; hij kan op elk moment toegang krijgen tot een remote expert, wat de oplostijden versnelt. De GMAO kan experts catalogiseren voor elk type apparatuur, waardoor de meest geschikte professionals voor elke situatie kunnen worden geselecteerd. Een ander sterk punt is de mogelijkheid om externe professionals (bijvoorbeeld fabrikanten, gespecialiseerde dienstverleners) te contacteren zonder dat zij een applicatie hoeven te installeren.
Zodra de verbinding is gemaakt, wordt de remote assistentiesessie georganiseerd via audio, video of chat met mogelijkheden voor het delen van documenten. De technicus communiceert met de expert, die op afstand begeleiding biedt. Beeldannotatie gecombineerd met spraak zorgt voor de effectiviteit van de technische interventie, en dit alles in volledige veiligheid. Uiteindelijk registreert het systeem automatisch rapporten met visuele begeleiding, video’s, spraakopnamen, berichten en uitgewisselde bestanden.
Alle kennis wordt gearchiveerd en gekoppeld aan de apparatuur. Deze wordt direct gedeeld met onderhoudsmethoden om de praktijken te verbeteren of beschikbaar gesteld aan andere technici voor toekomstige interventies. Deze nieuwe kennisbasis is een belangrijke bron van expertise die ons AI-proces voedt. De generatieve AI voor diagnostische ondersteuning wordt zo verder versterkt.
Samengevat biedt CARL Remote Assist een duidelijk rendement op investering door te garanderen:
- 81% verbetering van de First-Time Fix-ratio,
- 70% vermindering van de interventieoplostijd,
- 50% vermindering van onnodige verplaatsingen,
- Naleving van regelgeving en audits door elke stap in rapporten vast te leggen.
Deze innovatie sluit volledig aan bij de algemene benadering van CARL Berger-Levrault om GMAO en Asset Management (EAM) te moderniseren en de uitdagingen van Onderhoud 5.0 aan te gaan.