Het onderhoud van rollend spoorwegmaterieel.
Een CMMS voor een verbetering van het onderhoud van rollen spoorwegmaterieel. Dit was de wens van Ramfer – een merk van Colas Rail – gewijd aan het onderhoud van het spoorwegmaterieel. De geïmplementeerde oplossing van CARL Berger-levrault met de logiciel GMAO CARL Source was een fundamentele hefboom voor de industrialisering van de processen op alle sites van Ramfer met meer dan 300 technici voor het onderhoud en gebruik van het materieel.
Dubbele getuigenis met Laurent Linxe, directeur materieel Ramfer/Colas Rail en Mouad Barouri, verantwoordelijke afdeling engineering onderhoud Ramfer.
Colas Rail en Ramfer, wereldleider in het onderhoud van rollend materieel
De wereldleider van spoorweginfrastructuren, Colas Rail, is goed voor een zakencijfer van 1 miljard euro, waarvan 50% internationaal werd gerealiseerd, met meerdere activiteiten in het Verenigd Koninkrijk, Azië en Zuid-Amerika. Na twee aankopen en de bouw van een nieuwe site in Grenay (Isère) in 2013, wilde de groep een project creëren voor de commercialisatie van het onderhoud van rollend materieel met het merk Ramfer. Haar netwerk van werkplaatsen voor het onderhoud van rollend materiaal, telt 120 ingenieurs en technici, verdeeld over de 5 sites in Frankrijk. Ramfer, met klanten zoals Eiffage Rail en SNCF, is momenteel de grootste privéonderneming voor het onderhoud van rollend materieel, gefocust op de verbetering van de waardeketen van deze markten.
In 2019 werd een nieuw gebouw opgetrokken dat speciaal is ontworpen en aangepast voor alle onderhoudsactiviteiten, ongeacht of het gaat om mechanische of hydraulische systemen of om automatiseringen en ketelbouw. Deze nieuwe constructie betekende zowel een betere toegankelijkheid voor de klanten, als een verbeterde efficiëntie van de interventies van haar technici.
Beter onderhoud van rollend materiaal dankzij het CMMS CARL Source Transport
Aan de basis van het bestek voor de selectie van het best aangepaste CMMS, bevindt zich materiaalpark van Colas Rail. Een park van spoorweginfrastructuren met een vervangingswaarde van 560 miljoen euro, met grote uitdagingen voor de veiligheid van de gebruiker en het netwerk. “Onder onze doelstellingen”, verklaart Mouad Barouri, verantwoordelijke afdeling engineering onderhoud Ramfer, “bestond de noodzaak om het beschikbaarheidspercentage van ons materieel te verbeteren. We wilden echter ook het beheer van de onderhoudstermijnen, de kosten, het beheer van aankopen en de planning van de voorraden verbeteren”. Deze doelstellingen waren ook zeer gevarieerd afhankelijk van het soort gebruiker.
Op Frans grondgebied zijn het immer de technici en ingenieurs in de werkplaatsen die CARL Source gebruiken. Maar we hebben ook een gebruikersbevolking, bijvoorbeeld agentschappen die het onderhoud van de sporen doet en hun onderhoudschefs of de bestuurders die vaker de applicatie mobile CARL Touch gebruiken. “Met CARL Touch kan offline worden gewerkt, wat een bijzonder groot voordeel is tijdens interventies”, verklaart de verantwoordelijke.
“Onze kracht is onze historische knowhow op het vlak van onderhoud“, voegt Laurent Linxe, materiaaldirecteur bij Ramfer – Colas Rail toe. “We hebben een belangrijke mondelinge overlevering met betrekking tot gemotoriseerde machines, maar dat is versnipperd over het Franse grondgebied en in het buitenland. We hebben dus in de eerste plaats gezocht naar een oplossing om deze schat aan informatie te centraliseren en te delen“.
Hiervoor heeft de onderneming een strategie ontwikkeld voor een implementatie in vijf fasen:
- Structureren van de organisatie.
- Verzamelen van de knowhow.
- Implementeren van een CMMS-tool.
- Opleiden van technici en exploitanten.
- Meten van de prestaties van het volledige onderhoudsproces.
” …Enkele doelstellingen zijn het beheer van de onderhoudstermijnen, de kosten, het beheer van de aankopen en de planning van de voorraden.”
Mouad Barouri, verantwoordelijke verantwoordelijke engineering onderhoud Ramfer
CARL Source, een onmisbare hefboom bij de industrialisering van het onderhoud van rollend materieel
De implementatie van CARL Source vond dus plaats tussen 2015 en 2018. Het project werd uitgevoerd in fasen vanaf het locomotievenpark van de Colas Rail-agentschappen. Vervolgens werd het CMMS van CARL Berger-Levrault geïmplementeerd in de Franse onderhoudswerkplaatsen en gedupliceerd op 12 onderhoudssites, om in 2018 te eindigen met Marokko en het Verenigd Koninkrijk. “Dit vertegenwoordigt ongeveer 300 gebruikers in Frankrijk en, als we ook de gebruikers in Engeland en Marokko rekenen, komen we op een totaal van ongeveer 500 personen“, verklaart Laurent Linxe.
Om de historische knowhow van de groep te verzamelen, was de eerste fase in deze implementatie het structureren van deze kennis:
- Beheer van het materiaalpark (met 4 of 5 graden in de boomstructuur).
- Gemeenschappelijk referentiekader artikel (nomenclatuur).
- Beheer van herstelbare modules.
- Onderhoudsgamma’s en operationele modi.
- Onderhoudsgamma’s met de lijst van uit te voeren interventies en lijst van te gebruiken materiaal.
- Preventief plan.
De voordelen van het CMMS CARL Source
“Voor de locomotieven hebben we bijvoorbeeld reglementaire bezoeken, maar ook operaties die zijn gebaseerd op uren- of kilometertellers,” vertelt Mouad Barouri.
Dankzij de mogelijkheid om via de geolocalisatie van machines verbinding te maken met CARL Source, kunnen we de interventies in beweging zetten terwijl we met deze twee parameters tegelijk rekening houden”.
CARL Source biedt ook de mogelijkheid opdrachten direct via het CMMS door te geven omdat de gegevens van een onderhoudsgamma direct communiceren met de gegevens van de uit te voeren werkzaamheden, maar ook met benodigdheden, reserveonderdelen of zelfs met de onderaannemers.
De verantwoordelijke legt uit: “Wij gebruiken CARL Source voor het volledige gebied van corrigerende en preventieve interventies maar ook voor het voorraadbeheer en aankopen met een tool die verbonden is met ons ERP zodat de boekhouding de factuur kan vergelijken met de bepalingen die zijn vastgesteld door de operationele werknemers, evenals het beheer van valuta en middelen“.
Elke gebruiker heeft de beschikbare informatie op zijn dashboard, samen met meerdere indicators voor elk beroep. “Ook de rapportage is bijzonder krachtig”, vertelt Mouad Barouri verheugd, “we zien een diepgaande mate van persoonlijke aanpassing en dankzij de tool CARL Loader kunnen we de gegevens ook automatisch downloaden vanaf CSV-bestanden in plaats van ze handmatig te integreren.”
DE VOORDELEN VAN DE CMMS CARL SOURCE en CARL TOUCH VOOR HET ONDERHOUD VAN ROLLEND MATERIEEL
Eenvoudige interface met reeds geïmplementeerde tools, zoals een ERP
CARL Touch, mobiele applicatie die werkt met of zonder netwerk
Ergonomie van de tool