CMMS voor de transportsector: onderhoud van rollend materieel
CMMS en transport: een kwestie van goede timing
In de transportwereld draait alles om beschikbaarheid, de beschikbaarheid van rollend materieel en vaste installaties om een dienst te verlenen aan gebruikers. Een goede service is afhankelijk van een goede onderhoudsplanning. Het CMMS is de drijvende kracht achter de beschikbaarheid van bussen, trams, metro’s en andere vervoermiddelen en moet die garanderen.
De sleutel tot onderhoud: zorgen voor maximale beschikbaarheid van rollend materieel
“Letterlijk en figuurlijk moeten we alles draaiende houden“, zegt Frédéric Boutier, Sales Manager bij CARL Berger-Levrault.
De sleutel tot onderhoud in de transportsector is het garanderen van maximale beschikbaarheid van zowel rollend materieel als vaste installaties. Het betekent ook dat je het juiste voertuig voor de juiste lijn moet hebben (een balgbus kan niet haaks in steegjes rijden!).
Aan de andere kant kan slecht beheerd onderhoud leiden tot aanzienlijke operationele verliezen. CMMS is er om operators te helpen hun voertuigen en infrastructuur te beheren..
CMMS, voor perfecte kennis van apparatuur en teams
Het is gemakkelijk te begrijpen waarom: perfecte kennis van de apparatuur en van de pieken en dalen in de activiteit (zodat je bij pieken een rit naar de werkplaats kunt plannen) is cruciaal. Maar of we het nu hebben over treinen, bussen of trams, we hebben het over zeer complexe technische assemblages waarvan het onderhoud geschoold personeel, speciale werkplaatsen en gereedschappen, reserveonderdelen en soms externe serviceproviders vereist. Daarom controleren we deze weg- of railvoertuigen in de werkplaats vanuit alle hoeken en mobiliseren we alle benodigde teams.
Net zo essentieel is de real-time relatie met de teams die het rollend materieel besturen. Van het dak tot de wagenbak, van de passagiersruimte tot de bestuurderscabine, elk interventiegebied heeft zijn eigen gespecialiseerde medewerkers die in de pit werken (chassis, remsysteem), op het dak (elektriciteit, airconditioning) of in de cabine (stoelen, validators, windvanen). Alles wordt gecentraliseerd op het CMMS.
Complexiteit organiseren met CMMS
Deze complexiteit kan worden onderverdeeld in subapparatuur, suborganisaties… tot reserveonderdelen, die worden gekenmerkt door een enorme verscheidenheid aan technische onderdelenfamilies, die overeenkomen met verschillende fabrikanten en modellen. Gezien deze overvloed is een CMMS-oplossing essentieel om al deze middelen te orkestreren en zich aan te passen aan de grillen van de planning.
Het maakt het ook mogelijk om technische documentatie en statistische informatie over een defect voor een bepaald voertuig of voertuigmodel (bus, tram, metro, enz.) bij te houden. Technici kunnen zo een probleem identificeren en melden aan de fabrikant, die het vervolgens kan opnemen in de handleidingen die worden geleverd bij de aankoop van een soortgelijk model en zijn eigen updates.
Deze gedetailleerde boomstructuren – een van de sterke punten van de CARL Source oplossing – maken van het CMMS een krachtig hulpmiddel voor kruisverwijzingen en uitmuntendheid.
Driekwart van het onderhoud aan rollend materieel wordt intern uitgevoerd, door technici die hun apparatuur, het onderhoud en de eigenaardigheden ervan door en door kennen. En dan zijn er nog zaken die alleen aan specialisten kunnen worden toevertrouwd. We sturen hen het onderdeel dat moet worden gerepareerd, terwijl we een voorraad bijhouden van wat er tijdens de reparatie moet worden vervangen. Omdat het gerepareerde onderdeel niet noodzakelijkerwijs terugkeert naar zijn oorspronkelijke voertuig, organiseren we de uitwisselbaarheid en standaardisatie van belangrijke onderdelen..
Persberichten : Berger-Levrault versterkt zijn aanwezigheid in de transportsector met partner Elazur.
De specifieke uitdaging van reserveonderdelen die in het CMMS worden beheerd
Onderdelenbeheer is uiterst geavanceerd: als er een onderdeel ontbreekt op de dag van het “groot onderhoud”, wordt de apparatuur stilgelegd en wordt de hele logistieke keten overhoop gegooid.
Aan de andere kant proberen we niet te veel onderdelen op voorraad te hebben. Er zijn te veel omvangrijke, dure onderdelen – of beide – die we alleen “just in time” willen bestellen, met leveringstermijnen die we moeten halen. Er zijn ook “dode voorraden”, waar onderdelen die niet meer in rollend materieel passen stof verzamelen. Stuklijsten en voorraden zijn de sleutel tot intelligent, geoptimaliseerd onderdelenbeheer, bewaakt door het CMMS.
Tot slot is het begrip serialisatie belangrijk. Een reserveonderdeel kan worden weggegooid, maar een geserialiseerd onderdeel (dat een serienummer draagt, zoals het chassis of de motor van onze auto’s) kan worden vervangen. We willen het onderdeel kunnen traceren, omdat het duur is en reserveonderdelen bevat of nodig heeft, en CMMS biedt uiteraard deze mogelijkheid.
CMMS, de hoeksteen van werkplanning, wettelijk toezicht op apparatuur…
Wettelijk voorgeschreven onderhoud, dat hoofdzakelijk met veiligheid te maken heeft, wordt gepland in het CMMS; sommige oplossingen bieden zelfs automatische integratie van wettelijke inspectierapporten. Traceerbaarheid is essentieel in het geval van een ongeluk: u moet kunnen aantonen dat het juiste onderhoudswerk is uitgevoerd door de juiste gecertificeerde technicus en vervolgens is goedgekeurd door de juiste manager. CARL Source CMMS legt deze elementen vast.
… en het controleren van contractuele verplichtingen!
De constante uitdaging is om op het juiste moment in te grijpen om storingen te voorkomen en aan de contractuele beschikbaarheidsverplichtingen te voldoen!
Voor de vervoersmaatschappij brengt de delegatie van de openbare dienst contractuele verplichtingen met zich mee. Het moet kwaliteitsindicatoren voor de dienstverlening leveren, waarvan de belangrijkste criteria beschikbaarheid (een goed onderhouden vloot garandeert 98% beschikbaarheid) en dienstonderbrekingen zijn. Het moet ook een middel zijn om de werkelijke bedrijfskosten te vergelijken met de contractuele verplichtingen. Het CMMS produceert de vereiste rapporten en inspireert waar nodig tot contractuele aanpassingen.
Mobiel CMMS, een belangrijke troef voor technici
Wanneer er iets onverwachts gebeurt of als onderdeel van een preventief onderhoudsplan, moet de technicus ingrijpen. Dankzij de mobiele CMMS-toepassing CARL Touch worden ze op de hoogte gebracht van de uit te voeren werkzaamheden. Hij kan de apparatuur geolocaliseren en heeft, waar hij ook is, toegang tot de storingsgeschiedenis, exploded views, technische schema’s en andere tutorials voor de te repareren apparatuur – kortom, alle kennis die hij nodig heeft. Hij maakt ook van de gelegenheid gebruik om de oorzaken van de busstoring te controleren. Processen vereisen dat de redenen voor apparatuurstops worden geïdentificeerd en de CMMS-tool vereist een rapport van zowel de chauffeur als de betrokken technicus.
CMMS: nog steeds de opslagplaats voor gebruikersrapporten
Voor de lokale overheid dragen meldingen van gebruikers (pannes, vandalisme, enz.) bij tot de efficiëntie van de onderhoudsdienst.
Hoe kan dit beter dan met een applicatie voor serviceverzoeken die toegankelijk is voor alle reizigers, die de technische dienst informeert over een probleem en de teams tot actie aanzet!
Participatieve tools komen steeds vaker voor in de specificaties die aan de CMMS operator worden voorgelegd. Gebruikers willen problemen kunnen melden… en ze verwachten feedback.
Vroeger vertelden we ze dat ze 2 uur te laat waren, maar nu moeten we ze kunnen vertellen waarom!
Belangrijkste voordelen van CMMS voor de transportsector :
- Gedetailleerde, diepgaande kennis van de vloot rollend materieel.
- Ervoor zorgen dat apparatuur in operationele staat wordt gehouden en dat gebruikers veilig zijn.
- Het organiseren van de personele middelen en onderdelen die door onderhoud worden ingezet.
- Voorspellende bewaking van storingen via sensoren die op de apparatuur zijn aangesloten.
- Informatie verzamelen en plannen om te rapporteren aan de besluitvormer.
- Snelle reactietijden dankzij de mobiele applicatie, waarmee gebruikers de hulpdiensten direct kunnen waarschuwen en de hulpdiensten actie kunnen ondernemen.
Onze laatste referenties in de transportsector
Onze CMMS oplossing voor de transportsector : CARL Source Transport
CARL Source Transport is onze CMMS-oplossing voor de transportsector. Het is ontworpen om de best mogelijke bedrijfsomstandigheden te garanderen voor de ter beschikking gestelde middelen (rollend materieel, vaste installaties, lineaire activa). Het stelt u in staat om uw vloot te structureren, de beschikbaarheid van materieel en de veiligheid van passagiers en personeel te garanderen, uw activiteiten in realtime te volgen, kosten te optimaliseren en uw contracten te beheren terwijl kwaliteit en budgetcontrole met elkaar in overeenstemming worden gebracht. Deze oplossing is ontwikkeld in samenwerking met de belangrijkste spelers uit de sector en helpt u te voldoen aan de nieuwe eisen van de transportsector.